Showcase

Holland Music

Saturday, 25 February 2017

Gisteren kreeg ik van Dirk Koorn een belachelijke stapel dingen. Postzegels, boeken, platen, foto’s, losse papiertjes, een stapel waar ik heel gelukkig van word. Vooral het lezen, luisteren en sorteren alleen al is een paar dagen plezier. Uiteraard ga ik u er van mee laten genieten.
Hier zijn wat singeltjes die in de stapel zaten:

Holland Music was een muziek-uitgeverij in Amsterdam. In de periode dat ik diep in de reclame-singles zat, heb ik daar al eens over geschreven. Maar om uit te leggen wat Holland Music nou precies deed, kan ik u beter een flyer laten zien die ik ooit heb gevonden:

Ik had een aantal van deze flexi demo-plaatjes, maar dankzij Dirk heb ik nu ineens bijna de hele serie. Nou ja, dat weet je natuurlijk nooit, misschien zijn er nog wel meer verschenen, al vermoed ik dat niet. Ik heb nu deel 1 tot en met 10. Deel 4 ontbreekt en van deel 8,9 en 10 ontbreken de hoesjes met de informatie. Ik heb 1, 5 en 7 dubbel, dus mocht u willen ruilen, graag.
Het is een tamelijk marginaal onderwerp, deze muziek-uitgeverij, maar juist dat fascineert me. Ik zou graag meer willen weten over dit allemaal in z’n werk ging. Vic van der Reijt vertelde me laatst een paar verhalen over artiesten die in de jaren vijftig en zestig dit schnabbel-circuit opereerden en ik krijg daar altijd warme gevoelens bij. In onze cultuur gaat bijna alle aandacht naar de mensen die succes hebben maar in de marge gebeuren vaak mooiere en interessantere dingen. Vic vertelde over de cafés waar artiesten bijeen kwamen en waar organisatoren ter plekke hun keuze maakten. Soms een enkel optreden, soms een contract voor een week, deze mensen leefden van dag tot dag en waren volledig afhankelijk van uitbaters, managers en van hun talent en repertoire. Je moest je destijds zien te redden met veel minder mogelijkheden dan er nu zijn. Een firma als Holland Music bood artiesten liedjes aan die nog niet bekend waren en dus een mogelijkheid om zich te onderscheiden. Maar hoe ging dat precies? op de demo-plaatjes staan alleen de refreinen. Hoe kwamen ze aan de rest van het liedje? En wat kostte dat? En hoe werd het geld verdeelt? Veel van de liedje op de negen demo-plaatjes die ik heb, zijn volgens mij nooit officieel op plaat verschenen. Maar zijn ze wel allemaal ooit uitgevoerd? Of zijn de refreintjes op deze demo-flexi’s alles wat er van deze liedjes bestaat?

Comments:

Roland Vonk

2017-02-25 14:25:39

Als je even de SHOL-nummers in de uitloopgroef opzoekt, kan ik kijken wat ik nog mis en wat ik dubbel heb.

Roland Vonk

2017-02-25 16:34:24

Even gekeken hierzo: bij mij ontbreekt no 3 en het hoesje van no 7.
Ik heb wel ook een nummer 11.
Het hoesje van no 4 heb ik toevallig dubbel.
Leg ik in je vakje.
(Je hebt een vakje hier thuis.)

frits

2017-02-26 11:06:12

Het idee dat ik een vakje bij jou thuis heb, is prachtig, Roland.

← Letterwerk
Houtsnijwerk →