Showcase

Numark

Tuesday, 17 June 2014

Hoewel ik nou niet kan zeggen dat ik als deejay veel te doen heb, neem ik het erg serieus. Op de meeste plekken waar ik wel eens draai, staat apparatuur. Het liefst draai ik vinyl en meestal werken platenspelers vlekkeloos. Maar soms zijn er alleen ceedeespelers. Ik heb er op zich geen problemen mee om niet van vinyl te draaien, ware het niet dat ceedespelers en ceedees onbetrouwbaar zijn. Dat ceedees een slecht product zijn, hoef ik hier niemand te vertellen. Ik ben blij dat ik er nooit echt aan mee heb gedaan. Maar ik digitaliseer wel mijn eigen vinyl en brand daarvan CDR’s. Die gaan nooit lang mee, maar wat erger is, is dat veel ceedeespelers moeite hebben met zelfgebrande ceedees. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat je een ceedee drie keer opnieuw moet laden voor ie herkent wordt. Dat werkt niet ontspannen en bovendien is er altijd wel een ceedee die op zo’n avond helemaal niet meer aan de praat valt te krijgen. En daar staat dan net dat ene nummer op dat je per se wilt draaien.
Om dit probleem op te lossen vroeg ik enig tijd terug aan Peter Kok of hij voor mij wilde uitkijken naar een goede ceedee-set voor deejays. Peter Kok is een audio-specialist en hij werkt in Flesch. Vorige week kwam hij met een een Numark-set en een mini-mengpaneel van Alecto. Ik heb daar een kist omheen getimmerd zodat ie niet kan beschadigen. Vooral de laadkleppen van de ceedeespelers zijn gevoelig, maar met deze constructie zijn ze goed beschermd:

Het werkt allemaal feilloos. Ik heb er 200 euro voor betaald. Veel geld, maar de spullen zijn het dubbel en dwars waard. Dat ik 200 euro heb uitgegeven aan mijndeejay-carriere is een mooie reden om nooit meer voor niks ergens te gaan draaien. Een collega vraagt 100 euro per uur; dat vind ik een acceptabel bedrag voor een avond waar je een avond lang de mensen op de dansvloer houdt, maar ik zou het ook voor de helft doen. Mits ik gewoon mijn eigen keuze kan draaien. Want dat is voor mij veel belangrijker: ik wil uitsluitend draaien wat ik zelf goed vind.
Ik heb al vaak geschreven hoe lastig het is om te deejayen. Mensen willen het liefst hun eigen favoriete platen horen en als je niet sterk in je schoenen staat, is er gezeur over je repertoire. Zeker als je zoals ik geen enkele reputatie hebt. Een groot deel van de problemen komt voort uit onduidleijkheid. Als iemand mij vraagt te komen draaien, zeg ik wel wat voor muziek ze dan kunnen verwachten, maar ze luisteren niet
Om duidelijker te maken wat mensen kunnen verwachten als ze mij vragen, ga ik een flink aantal sets samenstellen met muziek uit de verschillende genres waarin ik wil draaien. Allereerst natuurlijk de soul/disco/funk. Je kunt wel zeggen dat je drie uur Northern Soul gaat draaien, maar dat zegt weinig. Ik wil dan gewoon een uur kunnen laten horen. Zo’n demo heet trouwens nog steeds een “mixtape”, ook al is het meestal een mp3tje dat ergens op het net staat.
Naast wat Northern soul wordt genoemd, draai ik ook graag rock’n’roll/gooi&smijt rhythem&blues, jaren 70 disco, mashups, popcorn en Nederlandstalig.
Het liefst draai ik alles door elkaar, maar de ervaring leert dat mensen dat niet waarderen. Toch ga ik de komende weken juist hierin oefenen om een paar goeie sets samen te stellen. Uiteraard geef ik wel een link als het zover is.

Comments:

dj René lust

2014-06-17 10:52:40

Beste Frits
Platen draaien in welke verschijningsvorm vorm dan ook
Is een kwestie van samen doen,
Jij geeft de voorzet aan je publiek en zij reageren daar al dan niet op.
Reageren ze daar niet op zit je (nog) niet op een lijn met je publiek. Een reactie kan al een bewegend voetje onder tafel zijn, overigens is dansen niet de graadmeter voor een gezellige avond.
Wat kan je dan voor zoiets vragen?
Draaien wat je zelf leuk vind heeft invloed op je marktwaarde, draai je wat je publiek verwacht dan zit je goed.
Een goed stuk geluid bepaald tevens de beleving.
Kort gezegt dj kijkt naar publiek, publiek luisterd
Maar goed er is nog veel meer aan toe te voegen maar dat red ik niet met 1024 karakters
Vg René lust dj sinds 1978