Variaties op een thema
Monday, 29 December 2014
Hier zijn weer een paar betekende verpakkingen:
Het is een terugkerende vraag in het tamelijk beperkte repertoire dat zich op mijn hersens afspeelt waarom het zo aantrekkelijk is om steeds variaties op een thema te maken of te verzamelen. Dit is iets wat verzamelaars en kunstenaars bindt, maar waarover ik zelden iets lees of hoor. Ik maak mijn eigen verzamelingen, dus ik denk dat ik in theorie in staat zou moeten zijn om bovenstaande vraag te kunnen beantwoorden. Helaas kan ik dat (nog) niet. Het beste antwoord dat ik heb, is dat het een restant is van een oeroude overlevingsstrategie. Ik bedoel: ooit was het van belang om variaties op het thema voedsel te herkennen om te kunnen overleven. Toen we nog vissen of reptielen waren, zijn we niet uitgestorven omdat we met dit mechanisme ons dieet konden uitbreiden. Tegenwoordig is het vinden van voedsel niet langer een probleem. Maar het mechanisme functioneert nog steeds in ons en richt zich nu op andere aspecten van ons gedrag, zoals verzamelen en kunst produceren.
Wat ook zou kunnen, is dat onze fascinatie voor minimale variaties op een thema een mechanisme is van het Leven om te zorgen dat er zoveel mogelijk bewaard blijft voor de levensvormen die na ons komen. Misschien wordt de aarde in de toekomst bewoond door robots die het vermogen missen om kunst te maken of te verzamelen. Misschien is het Leven middels ons bezig om te zorgen dat er in deze toekomst voldoende kunst en verzameling zijn om het robotbestaan draaglijk te maken. Wij denken dat we alles doen uit persoonlijk, individueel belang, maar ik vermoed dat onze genen meer invloed hebben op wat we doen dan onze hersens weten. De volgende vraag is dan natuurlijk wat onze genen van plan zijn met alle spullen die wij verzamelen en produceren. Hier houdt mijn denken op. Ik kan van alles fantaseren, maar ik denk niet dat het verstandig is om u in dit blog met mijn fantasieën lastig te vallen.